Facebookpagina

Flamea Logo

1. STARR
2. Deskresearch
3. Fieldresearch
4. Conclusie

1. STARR

Situatie:
Flamea is opgericht door een groep studenten die de opleiding Small Business & Retail Management volgen op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort. Zij moeten binnen het schooljaar een winstgevend product/dienst op de Nederlandse markt zien te brengen. Hiervoor zullen zij heel het ondernemers proces van A tot Z moeten doorlopen om het uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Momenteel heeft Flamea op Facebook afgerond 300 volgers. De Facebook pagina ziet er erg kleurrijk uit. Vaak is er een afbeelding/video toegevoegd aan een nieuwe post. Dit zorgt ervoor dat het bericht leuker is om te bekijken. De laatste post is gepubliceerd op 7 januari 2015. Dit is momenteel al een maand geleden (gemaakt op 5 februari 2015), Ze zouden hun pagina meer up-to-date mogen houden. Ze hebben deze Facebook pagina aangemaakt met als doel naamsbekendheid te krijgen om uiteindelijk hun bedachte product/dienst onder de aandacht te brengen bij al hun volgers.

Taak:
Mijn taak is om ervoor te zorgen dat de Facebook pagina van Flamea meer naamsbekendheid weet te krijgen. En de vraag te beantwoorden: “Hoe kan Flamea meer naamsbekendheid krijgen door middel van de Social Media site Facebook?”

Actie:
Eerst ga ik zoveel mogelijk informatie verzamelen over campagnes op Facebook. Wat zijn de do’s en wat zijn de don’ts en waarom? Hiervoor zal ik voornamelijk literatuur en websites gebruiken. Waaronder Get Social in Business (Bathoorn J. 2012) Vervolgens zal ik de meest bruikbare informatie verzamelen en uitwerken in een document. Met verkregen informatie zal ik hetgeen uitproberen in de praktijk. Hiervan zal ik de resultaten gaan bestuderen om uiteindelijk met een conclusie te komen. Hiermee zal ik het einddoel proberen te behalen.

Actie:
Eerst ga ik zoveel mogelijk informatie verzamelen over campagnes op Facebook. Wat zijn de do’s en wat zijn de don’ts en waarom? Hiervoor zal ik voornamelijk literatuur en websites gebruiken. Waaronder Get Social in Business (Bathoorn J. 2012) Vervolgens zal ik de meest bruikbare informatie verzamelen en uitwerken in een document. Met verkregen informatie zal ik hetgeen uitproberen in de praktijk. Hiervan zal ik de resultaten gaan bestuderen om uiteindelijk met een conclusie te komen. Hiermee zal ik het einddoel proberen te behalen.

Opsomming:

  • Literatuur & websites bestuderen
  • Selecteren, ordenen en vastleggen
  • Uitvoeren in de praktijk.
  • Einddoel behalen.
  • Verslag maken

Resultaat:
Een volledig gedocumenteerd verslag met hierin de resultaten over welke manier het best werkt voor het promoten van de Flamea Facebook pagina zodat het zorgt voor meer naamsbekendheid. Ook hebben de in de praktijk gebrachte activiteiten ervoor gezorgd dat Flamea meer naamsbekendheid heeft weten te krijgen. Wat zich uitte in meer volgers/likes. Momenteel heeft de Flamea Facebookpagina 327 likes. 27 meer dan voorheen.

Reflectie:
Ik vond het leuk om de Facebook pagina aantrekkelijker proberen te maken zodat dat pagina meer volgers zou kunnen krijgen. Ik heb geleerd welke posts de meeste aandacht trekken en welke wat minder. De volgende keer zou ik op precies dezelfde manier te werk gaan. Eerst literatuur bestuderen om het vervolgens in de praktijk uit te proberen.

2. Deskresearch

Inleiding:
Wat is er allemaal al bekend over het promoten van een Facebook pagina? Wat zijn de do’s & don’ts? In dit hoofdstuk worden de meest bruikbare informatie besproken. Dit om erachter te komen op welke manier de Facebook pagina het best gebruikt kan worden om zoveel mogelijk bereik te creëren. Dit om de toekomstige verkopen te bevorderen. We zullen eerst deskresearch uitvoeren zodat we ditgene later in de praktijk kunnen uitvoeren.

Doelgroep:
Een belangrijke vraag die vrij vroeg beantwoord moet worden, is de doelgroep-vraag. Wie vormen de doelgroep? Waarom zou iemand de Facebook pagina van Flamea willen volgen? De doelgroep die Flamea op Facebook volgt zijn mensen op Facebook die het interessant vinden hoe Flamea het ondernemersproces doorloopt en benieuwd zijn of het Flamea gaat lukken om een winstgevend product op de markt te brengen genaamd de Shoegarage. Dit is een unieke schoenenkast voor sneakerliefhebbers die hun mooie schoenen op een unieke manier willen presenteren in hun kamer.

Concurrentie:
Andere Facebook pagina’s die een vergelijkbare pagina hebben als die van Flamea zijn de pagina’s van andere Companies.

(Facebook prestaties concurrentie overzicht – donderdag 5 februari 2015)

Flamea staat er erg goed voor, momenteel staat zij op een 2de plek qua volgers/likes. B-right staat 22 volgers/likes boven die van Flamea. Wat kunnen wij leren van de Facebook pagina van B-right?B-right Facebook pagina ziet er qua kleuren erg saai uit toch weten ze meer likes te krijgen dan Flamea. Wat opvalt is dat B-right in elke post al hun Company leden tagged. Dit zorgt ervoor dat het bericht een veel groter bereik heeft. In sommige posts hebben ze ook andere personen getaged. Dit zorgt ervoor dat het bereik alleen maar groter wordt.

Adverteren op Facebook:
Facebook heeft meer dan één miljard gebruikers waarvan meer dan de helft dagelijks inlogt. Adverteren op Facebook kost geld maar studies hebben aangetoond dat de investering zeer rendabel kan zijn. Daarnaast kun je als adverteerder gebruik maken van de demografische informatie van Facebook en kun je je richten op een specifieke doelgroep van een bepaalde leeftijd met bepaalde interesses. Iedereen kan een advertentie op Facebook plaatsen, ongeacht of het een Facebook pagina, een evenement, een App of je eigen website betreft. Wikihow (2015, Februari).

Geen Like & Win Campagne:
Naast dat de campagne resultaatgericht moet zijn, moet er ook een creatief concept bedacht worden dat verder gaat dan een simpele like & win actie. Het is namelijk belangrijk dat Flamea vooral ook de juiste fans krijgt. Aan mensen die fan worden en een keer meedoen om wat te winnen, heb je weinig aan als ze daarna nooit meer wat met je pagina doen. Likeconomics (2015, Februari).

Kopen van Likes van de klik-Chinezen:
Kopen? Ja, je kunt Facebook likes kopen. Ben je echt radeloos en zijn 100.000 fans je doel. Koop gewoon Facebook likes. Hele volksstammen met klik-Chinezen zitten klaar om je pagina te liken. Die “fans” komen vervolgens nooit meer terug. Waarom zouden ze ook. Maar er staat nu wel een mooi aantal fans op je pagina. Maar anderen kunnen makkelijk achterhalen dat je fans uit China of India komen. Gevonden op de site van Brightmind Media. Voor 17,49 euro kan je al 1000 likes kopen.

Wat is de beste dag / tijd om een bericht te plaatsen? Piq-me.nl (2015, Februari).

  • Voor de meeste likes kunt je het beste een bericht plaatsen om 20:00.
  • Voor de meeste shares kunt je het beste een bericht plaatsen om 18:00.
  • Gebruik het weekend om berichten te verspreiden, mensen hebben veel vrije tijd en statistisch krijgen berichten in de weekenden de meeste likes.
3. Fieldresearch

Adverteren op Facebook:
Van 24-12-2014 tot 3-1-2015 heb ik een 10 dagen lang de Facebook advertentie- mogelijkheden getest. Over 10 dagen werd een budget van 10 euro verspreid. Hierdoor werd er door Facebook zelf reclame gemaakt voor de Flamea Facebook pagina. Uiteindelijk heeft deze advertentie periode de Facebook pagina van Flamea 7 likes opgeleverd. Dit is erg weinig. De personen die geliked hadden, waren personen die, vergeleken met het gemiddelde, zich weinig op Facebook bevinden.

(Advertentie beheer pagina – donderdag 5 februari 2015)

Adverteren buiten Facebook:
Ik heb geprobeerd om buiten het internet de Facebook-pagina van Flamea meer naamsbekendheid te geven. De open dag op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort leek mij een goed moment daarvoor. Hiervoor heb ik een kleine poster gemaakt waarop stond “Volg Flamea op Facebook door onze pagina te liken!” met daaronder “En krijg een goede indruk hoe deze opleiding eruit ziet!”. Dit leverde uiteindelijk maar 1/3 likes op.

Nieuwe post met getagde mensen:
Ik had een bericht gepost op de Facebook pagina van Flamea over onze nieuwe visitekaartjes waarin ik mensen kon taggen omdat op elke visitekaartje persoonlijke foto’s stonden kon ik op ieder kaartje iemands hoofd taggen. Hierdoor zou het bericht meer verspreid worden door de Facebook pagina’s van de getagde persoon. Mogelijk zouden hierdoor dan vrienden of familie die Flamea nog niet volgden, in aanraking komen met Flamea en de pagina liken om Flamea te kunnen volgen. Helaas zijn er weinig nieuwe likes/volgers bijgekomen na het bericht. Dit komt waarschijnlijk omdat de meeste getagde mensen het bericht van hun eigen Facebook pagina op verborgen hadden gezet of niet hebben geaccepteerd om dit bericht op hun tijdlijn te plaatsen. Het zorgde ook niet voor meer likes van het bericht ten opzichte van andere geposte berichten.

(Bericht op de Flamea pagina – vrijdag 6 februari 2015)

4. Conclusie

Het is erg lastig om na een bepaald punt nieuwe likes/volgers weten te krijgen. Dat zou je heel makkelijk kunnen doen door voor weinig geld op een site heel veel Chinezen je pagina te laten liken. Maar die lezen je geposte berichten toch niet. Oftewel behoren niet tot je doelgroep. Gericht adverteren op Facebook is erg duur en zorgt voor weinig likes. Daarnaast komt het vaak voor dat je mensen aantrekt die niet behoren tot je doelgroep. De meest doeltreffende manier is het posten van  originele, leuke en creatieve berichten. Hoe leuker de post, hoe groter bereik het zal hebben. Dit zorgt ervoor dat de pagina op een positieve manier onder de aandacht komt bij nieuwe mensen. Berichten met een bijlage, denk hierbij aan foto’s/video’s, doen het beter dan berichten met alleen maar tekst. Wanneer er mensen op de foto staan, zal het bericht vaker bekeken worden. Daarnaast kun je mensen taggen waardoor het bereik van het bericht groter wordt. Hieronder zie je de resultaten van de tot nu toe alle geposte berichten.

(Overzicht prestaties berichten – maandag 9 februari 2015)

Leave a Reply