Visitekaartje Andries

Huisstijl

Een opdracht die voor fase 3 in de Fase map moest komen in het 1ste schooljaar van de opleiding Small Business & Retail Management op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort, was het ontwikkelen van een huisstijl waaronder een logo, visitekaartjes, email signature enz. Dit was een onderdeel van de opdracht Corporate Identity. De waarden die het bedrijf Flamea wilt uitstralen zijn:

  • Opvallend: Het nieuwe bedrijf moet opvallend zijn.
  • Jong: Het bedrijf moet een jonge en frisse uitstaling hebben.
  • Creatief: Door creatief te zijn vallen we op een positieve manier op.
  • Speels: Niet alles gaat altijd in één keer goed. Het is een leerproces.
  • Zakelijk: Wij willen serieus zaken doen en daarnaast serieus genomen worden.
  • Kleurrijk: Dit straalt de werknemers uit binnen het bedrijf.
  • Vriendelijk: Flamea wilt vriendelijk overkomen.
  • Professioneel: Het bedrijf moet een professionele uitstraling hebben.
Het Logo:

De naam die bedacht is voor de Company is ‘Flamea’ (uitspraak : vlam-ea) geworden. De overwegingen bij het bedenken van de naam: Company A bestaat uit jonge ondernemers die een product of dienst op de markt willen zetten. Zij zitten nog op school en vallen onder ‘Jong Ondernemen’. Om deze reden mag de naam speels zijn. De naam moet natuurlijk passen bij het product. Om marketingtechnische redenen moet de naam simpel en krachtig zijn, lekker ‘in de mond liggen’, herkenbaar zijn, makkelijk te onthouden en opvallen. De naam en het logo moeten energie uitstralen. Flame betekend ‘vlam’ wat gelijk staat aan vuur en associeert met energie. De inspiratie kwam uit een uitspraak van Bob (één van de Company leden): “We moeten gaan vlammen!”. Begin dit schooljaar heb ik gehoord dat we risico’s zullen moeten durven nemen. Ook wel ‘spelen met vuur’ genoemd. Wat ook een verband met het logo heeft. Het Engelse woord ‘Flame’ klikt krachtiger dan het Nederlandse woord ‘vlam’ omdat het begint met de letter ‘f’, die sterker is dan de letter ‘v’. Het Engelse woord ‘’Flame’ is goed bruikbaar omdat het in Nederland alom bekend is. Aan het einde van het woord ‘flame’ is een ‘a’ toegevoegd aan het. Hierdoor is het net anders dan het woord ‘flame’ en krijgt het iets eigens. Het woord wordt hier krachtiger van en is lekkerder uit te spreken. Hierbij voor de Company is dat het associeert met de a van Company A. Bij dit woord is het goed mogelijk om een mooi, creatief logo te maken.

Voor de Company staan de verschillende kleuren in het logo voor de verscheidenheid van de mensen in de groep. Ook wil ik daarmee laten uitstralen dat we veelzijdig zijn. Het icoon boven het woord Flamea is een soort van vlam. Er zijn 3 uiteinden te zien op verschillende hoogtes van de vlam. Dit doet mij denken aan een podium wat weleens gebruikt word bij belangrijke sportwedstrijden. Hier staan dan de 3 winnaars van die wedstrijd op (plek 3,1,2). De grootste vlam staat op plek 1 en dat is het doel waar wij naar toe willen werken. Kleurkeuze: Alle kleuren zijn verbonden door een gradiënt (Een continue overgang tussen twee kleuren, geraadpleegd op Wikipedia). Dit maakt het logo creatief, vriendelijk en speels. Uitgebreide informatie over de totstandkoming van het logo vind je hier!

De Visitekaartjes:

Op een visitekaartje staan belangrijke contactgegevens die kunnen bijdragen aan een soepeler toekomstig contact. Een visitekaartje is meestal samen met de gever ervan de eerst indruk die men afgeeft. Er is geprobeerd om de vormgeving van het logo terug te laten komen in heel het ontwerp van het visitekaartje. Dezelfde kleuren en kenmerkende vormen zijn gebruikt in het ontwerp van het visitekaartje. Daarnaast is een foto geplaatst van elk company lid om het visite kaartje extra persoonlijk te maken. De reacties op onze visitekaartjes waren enorm positief. Iedereen die ze ontving vond het ontwerp erg mooi en passend bij het bedrijf en logo. We kregen bijvoorbeeld enorm veel complimentjes over de visitekaartjes op de marktdag in Utrecht van verschillende voorbijgangers. Dit zorgde ervoor dat onze company leden de visitekaartjes zonder enige schaamte uitdeelden. De visitekaartjes zijn onderdeel van de Flamea huisstijl.

Flamea Facebook Pagina:

Facebook is een ideale manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen en om in contact te komen met je klanten. Het is een gratis dynamische en interactieve website, waarmee je klanten kan vinden, binden en boeien. En wat ook nog eens een sterke impuls geeft aan de vindbaarheid van je bedrijf in Google. Ook op de Facebook pagina hebben wij de huisstijl van Flamea laten terugkomen.

Email Signature:

De email handtekening wordt over het algemeen gebruikt om kort aan te geven van wie de mail afkomstig is en hoe men deze persoon/dit bedrijf kan contacteren. De handtekening moet even persoonlijk zijn als de mailing. Er is gekozen om de email signature minder kleurrijk te maken dan de meeste andere huisstijl elementen. Dit om de email zakelijker/professioneler te laten ogen. Alle belangrijke informatie is terug te vinden in de handtekening.

Leave a Reply