Flamea Logo

Flamea Logo

1. STARR
2. De Naam
3. Voorbereiding Icoon
4. Het ontwikkelen van het logo
5. Het kiezen van het logo
6. Resultaat

1. STARR

Situatie:
Company A is een groep studenten die de opleiding Small Business & Retail Management volgen op de Hoge School Utrecht in Amersfoort. Zij zullen in teamverband samen moeten werken om binnen het schooljaar een winstgevend product of dienst op de Nederlandse markt te brengen. Hiervoor zullen zij heel het ondernemersproces van A tot Z moeten doorlopen om dit uiteindelijke doel te kunnen bereiken.

Taak:
Mijn taak was het maken van een passend logo bij de Company naam Flamea. Die de waarden overbrengt die het logo moet uitstralen.

Actie:
Omdat er veel vooraf gaat voordat je begint met het ontwikkelen van een logo heb ik eerst nagedacht welke waarden het logo allemaal uit zou mogen stralen. Vervolgens heb ik gekeken wat de meest geschikte logo types zouden zijn voor het Flamea logo. Wanneer ik deze zaken uitgezocht had ben ik begonnen met het creëren van verschillende logo’s. Hier heb ik geprobeerd zoveel mogelijk waardes proberen te verwerken. Omdat meestal het logo dat de meeste waardes uitstraalt vaak word gekozen als winnaar. Nadat ik drie logo’s had gecreëerd ben ik in overleg gegaan met alle Company leden. Hier hebben we samen gekeken naar het beste logo voor ons als Company zijnde en een unaniem besluit genomen met welk logo wij doorgingen.

Resultaat:
Ik heb een passend logo opgeleverd die voldoet aan de meeste waarden die overgebracht moeten worden. Daarnaast is het icoon opzichzelfstaand een erg mooi en krachtig beeldmerk geworden.

Reflectie:
Ik kijk met trots terug op het eindresultaat van het door mij gemaakte logo. Erg tevreden ben ik met de waarden die het logo allemaal uitstraalt. Ik heb geleerd om in overeenstemming met andere company leden een logo te maken voor onze onderneming waar iedereen zich in kan vinden. De volgende keer zou ik het precies zo aanpakken als ik nu heb gedaan. Omdat ik al eerder nagedacht heb over het werkmodel als het gaat om een logo ontwikkelen voor een buitenstaander.  Wist ik precies hoe ik dit ging aanpakken en dit is met succes geslaagd.

2. De Naam

Uiteraard moest er een naam worden bedacht voor de Company. De naam is ‘Flamea’ (uitspraak : vlam-ea) geworden. De overwegingen bij het bedenken van de naam: Company A bestaat uit jonge ondernemers die een product of dienst op de markt willen zetten. Zij zitten nog op school en vallen onder ‘Jong Ondernemen’.

Om deze reden mag de naam speels zijn. De naam moet natuurlijk passen bij het product. Om marketingtechnische redenen moet de naam simpel en krachtig zijn, lekker ‘in de mond liggen’, herkenbaar zijn, makkelijk te onthouden en opvallen.

De naam en het logo moeten energie uitstralen. Flame betekend ‘vlam’ wat gelijk staat aan vuur en associeert met energie. De inspiratie kwam uit een uitspraak van Bob (één van de company leden): “We moeten gaan vlammen!”. Begin dit schooljaar heb ik gehoord dat we risico’s zullen moeten durven nemen. Ook wel ‘spelen met vuur’ genoemd. Wat ook een verband met het logo heeft.

Het Engelse woord ‘Flame’ klikt krachtiger dan het Nederlandse woord ‘vlam’ omdat het begint met de letter ‘f’, die sterker is dan de letter ‘v’. Het Engelse woord ‘’Flame’ is goed bruikbaar omdat het in Nederland alom bekend is. Aan het einde van het woord ‘flame’ is een ‘a’ toegevoegd aan het. Hierdoor is het net anders dan het woord ‘flame’ en krijgt het iets eigens. Het woord wordt hier krachtiger van en is lekkerder uit te spreken. Hierbij voor de company is dat het associeert met de a van company A. Bij dit woord is het goed mogelijk om een mooi, creatief logo te maken.

3. Voorbereiding Icoon

De eerste stap bij het ontwerpen van het logo (icoon) is, zoveel mogelijk steekwoorden bedenken die bij het logo kunnen passen. Sommige woorden kunnen tegenstrijdig zijn, wat zeker niet altijd problematisch hoeft te zijn. Uiteindelijk moet er worden gekozen wat het best past.

1. Opvallend: Omdat wij een product op de markt moeten brengen binnen een schooljaar en wij nog onbekend zijn voor de buitenwereld zou een opvallend logo goed helpen.

2. Jong: De groep bestaat uit jonge enthousiaste studenten. Die met frisse blik in deze tijd aan de slag gaan met het opzetten van een bedrijf. Dit mag het logo ook uitstalen.

3. Creatief: Dit lijkt een beetje op hetgene hierboven. Waarom ik voor creatief gekozen heb is omdat wanneer het logo een creatief logo is. Het een goede eerste indruk achterlaat bij partners, consumenten en diegenen die in aanraking komen met ons als groep.

4. Speels: Het logo mag speels zijn omdat wij als groep nog relatief weinig ervaring hebben met het opzetten van het bedrijf. Hierdoor zullen wij nog niet super professioneel handelen. Dit mag het logo uitstralen zodat mensen niet de verkeerde indruk krijgen.

5. Zakelijk: Een beetje tegenstrijdig met het woord speels maar wij willen wel een bedrijf opzetten dus het moet nog wel zakelijk ogen.

6. Kleurrijk: Een mooie, sterke kleurcombinatie is wenselijk vanuit marketing-overwegingen. Veel kleuren staat voor veelzijdig. Ook omschrijft het mooi onze groep omdat de Company leden willekeurig bij elkaar zijn geplaatst, verschillende mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en vaardigheden. Kortom, een kleurrijk geheel.

7. Vriendelijk: het logo moet vriendelijk ogen. Het moet onmiddellijk een goede eerste indruk wekken.

8. Professioneel: Het logo moet ook professioneel ogen. Het moet uitnodigen het product en de company serieus te nemen. Voor de company moet het de intentie uitstralen dat het professioneel wordt aangepakt.

De over te brengen waarde:
Bij het maken van een logo bestaat het risico af te dwalen van de over te brengen waarde(n). Vaak vul ik dan het onderstaande schema in (uit het boek Essential Design Dos and Don’ts). Dit helpt bij het maken van het logo. Op meerdere momenten in het ontwerpproces kijk ik hier naar zodat het ontwerpen op het juiste spoor blijft.

Logotypen:
Ik had gekozen voor een Woordmerk en een Beeldmerk (betekenis van Wikipedia) waar mee ik wou experimenteerde als logotypen. Dit is voor mij altijd meer gevoel kwestie dan een uitgedachte keuze, want het had ook een ander logotype kunnen zijn.

4. Het ontwikkelen van het logo

Ik maak altijd meerdere logo’s om vervolgens de beste in overeenstemming met de Company leden uit te werken.

Logo 1

Een woordmerk:

Naam van organisatie in gestileerd lettertype wordt het logo. Het woord Flamea is verwerkt in een vlam. De soort van graffiti stijl maakt het logo jong, speels, creatief en natuurlijk opvallend. Kleurkeuze: Oranje en rood zijn kleuren die dicht bij vuur sta

Voldoet aan de volgende waarde:

  • Opvallend
  • Creatief
  • Speels
  • Jong

Logo 2

Een beeldmerk:

Een afbeelding of vorm die gemakkelijk herkenbaar is, wordt gebruikt om je bedrijf te vertegenwoordigen. De vlam boven Flamea is niet alleen een vlam maar ook een “A” van Company A. Wanneer je het woord eronder weg zou halen. Zie je het icoon “Vlam” en de letter “A” oftewel Flamea. Kleurkeuze: Oranje en rood zijn kleuren die dicht bij vuur staan.

Voldoet aan de volgende waarde:

  • Creatief
  • Zakelijk
  • Professioneel

Logo 3

Een beeldmerk:

Een afbeelding of vorm die gemakkelijk herkenbaar is, wordt gebruikt om je bedrijf te vertegenwoordigen. Het icoon boven het woord Flamea is een soort van vlam. Er zijn 3 uiteinden te zien op verschillende hoogtes van de vlam. Dit doet mij denken aan een podium wat weleens gebruikt word bij belangrijke sportwedstrijden. Hier staan dan de 3 winnaars van die wedstrijd op (plek 3,1,2). De grootste vlam staat op plek 1 en dat is het doel waar wij naar toe willen werken. Kleurkeuze: Alle kleuren zijn verbonden door een gradiënt (Een continue overgang tussen twee kleuren, geraadpleegd op Wikipedia). Dit maakt het logo creatief, vriendelijk en speels. Voor de company staan de verschillende kleuren voor de verscheidenheid van de mensen in de groep. Ook wil ik daarmee laten uitstralen dat we veelzijdig zijn.

Voldoet aan de volgende waarde:

  • Creatief
  • Kleurrijk
  • Speels
  • Vriendelijk
  • Opvallend
  • Professioneel
  • Zakelijk
5. Het kiezen van het logo

Nadat ik deze logo’s had gemaakt, ben ik hiermee naar de groep gegaan. We hebben gekeken waar de voorkeur naar uitging. Mijn eigen voorkeur ging meteen al uit naar logo 3. Deze voldoet aan de meeste waarden die overgebracht moeten worden. Daarnaast is het icoon opzichzelfstaand al een erg mooi en krachtig beeldmerk zonder dat het woord ‘Flamea’ er bij staat. Een nadeel van dit logo kan zijn dat de verhouding tussen hoogte en breedte dusdanig is dat het lastiger te verwerken is bij sommige toepassingen. Het gebruik van het logo wordt hierdoor niet onmogelijk maar kan wat lastiger zijn. De groep was het hier mee eens en zo hebben gezamenlijk besloten om door te gaan met logo 3.

6. Resultaat

Enkele illustraties waar het logo in verwerkt is:

Leave a Reply